Dit jaar vieren ze een speciale mijlpaal bij Foscarini: hun 40-jarig jubileum. Foscarini werd in 1981 opgericht in Murano, Venetië, de bakermat van glas vakmanschap. In 1983 lanceerde Foscarini haar eerste lampencollectie. Sindsdien heeft het bedrijf talloze designiconen aan haar collectie toegevoegd en staat het symbool voor innovatie en creativiteit. Foscarini laat zich niet beperken door materialen en technieken, maar ontwikkelt juist op eigen wijze de ene iconische lamp na de andere.
Bij Foscarini start elke lamp als een uniek project. Het begint met een inspirerend idee en een ontwerp dat een sterke emotionele impact heeft. Vervolgens wordt de ideale partner gezocht om deze uitdaging aan te gaan, evenals de beste technische en innovatieve oplossing om het idee om te zetten in een concreet product. Foscarini heeft geen eigen fabriek, maar werkt samen met gespecialiseerde werkplaatsen waar de lampen op ambachtelijke wijze worden gemaakt. Het aangaan van uitdagingen en het ontdekken van nieuwe wegen in de verlichtingssector is de drijfveer van het merk en verklaart mede het succes.
In 2003 vierde de Foscarini collectie haar twintigste verjaardag met de opening van een nieuw hoofdkantoor in Marcon. Vanaf dat moment groeide het bedrijf snel. Samenwerkingen met ontwerpers zoals Rodolfo Dordoni, Marc Sadler, L + R Palomba, Patricia Urquiola en Ferruccio Laviani hebben bijzondere ontwerpen opgeleverd, die nog steeds tot de bestsellers van de collectie behoren. Dit jaar viert Foscarini haar 40-jarig jubileum met een indrukwekkende collectie van 219 verschillende modellen, 60 lampenfamilies, 36 kleuren, 52 afwerkingen, 22 technologieën, 20 verschillende materialen en meer dan 30 ontwerpers. En de creativiteit van Foscarini blijft onverminderd doorgaan.
“We zullen doorgaan met het initiëren van projecten en zijn ons bewust van het feit dat dit ons ware erfgoed is, onze ware identiteit” Carlo Urbinati
Zoals Carlo Urbinati in de inleiding van het boek verklaart: “De belangrijkste lamp zal altijd de volgende zijn. We streven niet naar zomaar een lamp, maar naar dat specifieke licht dat mensen raakt, comfort biedt in het alledaagse leven en ruimtes vult met emotie en sfeer. Vanuit onze identiteit bouwen we verder aan de komende 40 jaar van ons bedrijf. Elk project heeft zijn eigen uitdagingen. Die van ons stimuleren ons om te werken aan complexe ontwerpen, omdat we geloven dat zakendoen niet alleen gaat om het creëren van een ontwerpcultuur, maar ook om het produceren van lampen die diepe betekenis dragen.
Ter ere van het 40-jarig bestaan lanceert Foscarini een monografie met de titel "Some think it’s just about shedding light”. Dit boek presenteert de verhalen, ideeën en producten van een bedrijf dat al vier decennia voorop loopt in de evolutie van lichtontwerp.
De monografie is verdeeld in zes hoofdstukken die een kritische analyse bieden en geselecteerde lampen presenteren om het productassortiment te illustreren. Opmerkingen en anekdotes benadrukken de unieke waarden en eigenschappen van het merk. Het rijk geïllustreerde werk belicht belangrijke historische momenten en onderzoekt de betekenis van Foscarini’s invloed op Italiaans design. Bekijk via de onderstaande button de digitale versie van het boek van Foscarini
Bekijk het boek
Bekijk het design van Foscarini in designfinder. Haal iconen van Foscarini in huis voor de beste prijs. Vind je de prijs nog wat aan de hoge kant? Zet hem op je wishlist of maak een prijsalert aan! Wij sturen je een mail als de prijs daalt!
Naar designfinder
Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaring te geven. Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.